فوریت های پزشکی بدون مرز
ما می خواهیم با کمک شما بزرگترین وبلاگ فورییتی کشور را بسازیم

اگر جالب است ستاره را بزنید

ارسال در تاريخ سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:عکس جالب ,عکس دیدنی, عکس با مهارت,عکس,گناباد, توسط .............hassan............

درمان، کمک های پزشکی و پیشگیری کاهش دمای بدن(هیپوترمی)
 

 

درمان
کسی که دچار هیپوترمی شده باید هر چه سریع تر تحت درمان قرار گیرد و تا زمانی که مراقبت های پزشکی از راه برسد اقدامات زیر ضروری است :
1- خارج کردن فرد از محیط سرد: ممانعت از افت بیشتر درجه حرارت، حیاتی است . اگر نمی توانید فرد را از محیط سرما دور کنید، به هر طریقی فرد را از سرما و باد محافظت کنید.
2- لباس های خیس را درآورید: در صورتی که لباس های فرد خیس شده باشد، آنها را درآورید و لباس خشک به او بپوشانید. سر فرد را بپوشانید ، سعی کنید بیمار را زیاد حرکت ندهید . در حین بیرون آوردن لباس های خیس، اگر لازم است لباس های بیمار را پاره کنید.
3- فرد را از زمین سرد جدا کنید: فرد را روی پتو یا سطح گرم دیگری بخوابانید.
4- مراقب تنفس فرد باشید: بیمار مبتلا به هیپوترمی شدید ممکن است بیهوش باشد و علامت واضحی از ضربان قلب و یا تنفس نداشته باشد. در صورتی که تنفس بیمار متوقف شده یا بسیار کم و سطحی است ، اگر میتوانید احیای قلبی تنفسی را شروع کنید .
5- به بیمار نوشابه های گرم بخورانید . اگر بیمار بیهوش است ، ولی قادر به بلع میباشد به او یک نوشابه گرم غیر الکلی بدهید.

از اقدامات زیر اجتناب کنید:
1- از حرارت مستقیم استفاده نکنید: از آب گرم یا لامپ حرارتی یا کیسه آب گرم برای گرم کردن بیمار استفاده نکنید. کمپرس آب گرم روی گردن، دیواره قفسه سینه و کشاله ران بگذارید. برای گرم کردن بازوها و پاها تلاش نکنید، گرم کردن پاها و دست های بیمار باعث حرکت خون سرد به سمت قلب، ریه ها و مغز و در نتیجه کاهش درجه حرارت مرکزی بدن میشود و ممکن است کشنده باشد.
2- بیمار را ماساژ ندهید: با مبتلایان به هیپوترمی به آرامی رفتار کنید چون آنها با خطر ایست قلبی مواجهند .
3- از نوشابه های الکلی استفاده نکنید: الکل قدرت بدن برای حفظ گرما را کاهش میدهد.


کمک های پزشکی
پزشک میتواند در صورت نیاز اقداماتی برای گرم کردن بدن از داخل انجام دهد . یک روش، دادن مایعات گرم از طریق ورید است . در موارد هیپوترمی شدید همودیالیز میتواند به سرعت درجه حرارت بدن را به میزان طبیعی برگرداند . همودیالیز، روشی پزشکی است که مایع اضافی ، مواد شیمیایی و دفعی را از خون توسط فیلتر کردن خون از طریق یک کلیه مصنوعی خارج میسازد. این روش معمولاً در مبتلایان به نارسایی کلیه مورد استفاده قرار میگیرد . در هیپوترمی، خون فقط در خارج از بدن ، گرم میگردد و به بدن بازگردانده میشود .

پیشگیری
برای افراد در معرض خطر هیپوترمی مانند افراد مسن، مبتلایان به اختلالات جسمی یا ذهنی و افراد بی خانمان برنامه های اجتماعی و خدمات حمایتی پزشکی و اجتماعی ، ارزش زیادی دارد . عمل به این برنامه ها و بررسی آنها بر روی افراد گروه های مستعد، پیشگیری از قرار گرفتن طولانی مدت در برابر سرما و تامین حرارت کافی، راه های کاهش مرگ و میر بعلت هیپوترمی است .


 

ارسال در تاريخ شنبه 27 فروردين 1390برچسب:, توسط .............hassan............

 



-اگر اضافه وزن داريد، وزن خود را كم كنيد.
- بیشتر ورزش کنید.
- مصرف نمک را کم کنید.
- از نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید.
- کلسیم موجود در رژیم غذایی را با افزایش مصرف فرآورده‌های لبنی کم چرب مثل شیر و ماست افزایش دهید.
- مقدار پتاسیم موجود در رژیم غذایی را با مصرف آجیل بی‌نمک، کشمش، موز، پرتقال و میوه‌جات خشک افزایش دهید.
- اگر سیگاری هستید ترک کنید یا میزان مصرف آن را کم کنید.

سنجش فشار، چربی و قند خون
فشار خون خود را هر ماه اندازه بگیرید و در جدولی یادداشت کنید.
قند خون و چربی خون را نیز هر 6 ماه یکبار اندازه‌گیری کنید و در جدولی یادداشت کنید.
در صورت وجود اختلال در موارد یادداشت شده به پزشک مراجعه کنید.

ارسال در تاريخ شنبه 27 فروردين 1390برچسب:نکته ,فشار خون, نکات فشار خون,, توسط .............hassan............

روز پرستار بر همهی پرستاران مبارک

 

 

و  همچنین15 اردیبهشت روز مامایی

ارسال در تاريخ چهار شنبه 20 فروردين 1390برچسب:پرستاران گناباد, توسط .............hassan............

 

آيا براي يک سيل ناگهاني آماده ايد ؟

همانطور که مي دانيم ، سيل از بلاياي طبيعي است که همه ساله در گوشه و کنار جهان اتفاق مي افتد و باعث خسارت هاي مالي و جاني زيادي مي شود دستورالعمل هايي که براي آمادگي در چنين موارد اضطراري لازم است به شرح زير است :

 

رعايت نکات ايمني قبل از وقوع سل

 1. هشدار سيل در رسانه ها ، به معناي آن است که سيل بوجود آمده يا جاري خواهد شد . لذا از قبل آماده باشيد .

2.      کيف امداد و



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 20 فروردين 1390برچسب:, توسط .............hassan............

گلودرد استرپتوکوکی‌ (Sort throat) عبارت‌ است‌ از عفونت‌ و التهاب‌ حلق بوسیله‌ باکتریهای‌ استرپتوکوکی‌. گلودرد استرپتوکوکی‌ ، مسری‌ است‌. به گلو درد آنژین هم گفته می‌شود. آنژین التهاب و آماس لوزه‌های کامی است و مولد آن باکتریهای استرپتوکوک و استافیلوکوک هستند. سرماخوردگی زمینه آن را آماده می‌سازد. سرایت باکتری بوسیله ترشحات دهان بیمار مبتلا صورت می‌گیرد.

گلو درد اشکال مختلف دارد. در آنژین معمولی و ساده لوزه‌ها متورم و قرمز می‌شوند، در آنژین چرکی دانه‌های چرک در فرو رفتگیهای سطح لوزه پدید می‌آید. آنژین چرکی با گلو درد و حس زخم در گلو شروع می‌شود و کمکم درد رو به شدت گذارده و عمل بلع دردناک می‌شود. بیمار مبتلا تب می‌کند و کوفتگی و سردرد دارد و عقده‌های لنفاوی گلو متورم و دردناک می‌شوند.




تصویر

 

مقدمه

گلو درد یکی از شایعترین مشکلاتی است که در پزشکی با آن مواجه هستیم. بیماران از این واژه برای بیان هرگونه احساس مشکل در گلو از خشکی گرفته تا درد واقعی استفاده می‌کنند. بنابراین تعیین اینکه واقعا بیمار گلو درد دارد، مهم است. تظاهر اولیه



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 17 فروردين 1390برچسب:, توسط .............hassan............